رواية علاقه مع مجهول الفصل الثاني 2 بقلم عادل الصعيدي
الجزء الثاني
علاقه مع مجهول
__________
قاعده في مكتبها
وعلامة الضيق والضجر
تسيطر علي ملامحها
وفجاه
تدخل صاحبتها الانتيم ساره
شهد انتي فين ؟!!
اللحظه دي تشهد ترفع وشها من علي ملف كانت بتقرأ فيه
شهد / انا هنا يا ساره هروح فين
ساره // ازاي هنا !!
انا من امبارح بيرن عليكي مش بتردي علي تليفوناتي ليه .
شهد ببرود / طلما مردتش يبقي مشغوله يا حبيبتي .
ساره //
شوفتي اللي حصل لشيماء !!
شهد / شيماء . شيماء مين ؟!!
ساره // لااا . هو انتي مش بتقري اخبار والا ايه !!
شهد / ومالها الاخبار
هيا هيا اخبار كل يوم مفيش جديد
ساره // طيب . فاكره
البت شيماء مراد الا كانت معانا في هندسه وبتطلع اول الدفعه كل سنه فاكرها
شهد بصتلها بغيظ
خير مالها دي كمان !!
ساره // عملت حادثه في المقطم والصحافه بتنشر عنها
شهد // طيب . الله يرحمها . بس كدا
ساره بضيق //
حرام عليكي . لسه في العمليات
ربنا يكتبلها السلامه عشان ولادها .
شهد / هيا عندها اولاد كمان
ساره باستغراب /
اي يا شهد مالك . انا حاسه بتتكلمي معايا ببرود اووي . فيه اي
شهد بتحاول تبتسم بتصنع /
لا برود ولا حاجه يا حبيبتي بس كنت مشغوله بديكور كدا ومحتاره فيه مش عارفه اظبطه
ساره // معقوله تحتاري ومعاكي صاحبتك ساره اكبر مهندسه ديكور !!!
فين بقي الملف والصور وانا هظبطلك كل حاجه
شهد // لا لا خلاص
انا هعمله
انتي رايحه فين كدا
واي فكرك بيا بعد الغيبه دي .
شهد // معلش . كنت مشغوله بتجهيز . شقتي
ودلوقتي فاضيه . وكنت عايزاكي . تروحي معايا نشوف شيماء
شهد // معلش يا حبيبيتي يا ساره
مش هقدر اروح
عندي شغل هخلصه وابقي اروح انا لوحدي ..
ساره فهمت ان شهد مالهاش مزاج تروح
وقررت تمشي
ساره / خلاص ماشي
انا هروح عشان اتأخرت. سلام
خرجت ساره من مكتب
شهد
شويه ودخل عم علي الفراش عليها ..
علي // ست شهد
في واحد بره عايز يدخل بالعافيه اسمه جابر بوقفه بره مش راضي .
سمعت الاسم شهد وارتبكت وقامت من مكتبها ولسه هتخرج
كان جابر قدامها في المكتب
بصتله شهد بغيظ وضيق
وشاورت لعم علي يطلع
طلع علي بره
شهد // انت ايه الا جابك هنا . انا مش قولتلك لما احتاجك هجيلك لعندك
جابر / يا ست هانم برن عليكي مش بتردي ولا بتعبريني هي اي الحكايه
شهد بغضب //
اسمع يا زفت انت
اطلع دلوقتي والفلوس هتكون عندك
واعمل حسابك دي اخر مره تاخد فيها فلوس
امشي دلوقتي بسرعه قبل ما حد يشوفك
اخلص ..
طلع جابر
وشهد قفلت المكتب علي نفسها
وبيتكلم مع نفسها
وبعدين يا شهد الحكايه مش هتخلص كدا
جابر مش هيسبني في حالي
وخايفه يتكلم
وهتبقي دي المصيبه ....
____
في المستشفي
من غرفة العمليات الاطباء بيعملوا عملية جراحه خطيره في المخ
لشيماء
عدي وقت كبير وبعدها يخرج احد الاطباء
والدة شيماء لطبيب
خير يا دكتور شيماء بقيت بخير
الطبيب // ادعولها تبقي بخير
اللي بأيدينا عملناه والباقي علي ربنا
هيا في العنايه دلوقتي
وربنا يشفيها .
بعد اذنكم مين شريف
شريف بيجري نحو الطبيب /
انا شريف يا دكتور
الطبيب // ممكن تيجي معايا مكتبي
شريف // طبعا تحت امرك
شريف راح مع الطبيب ودخلوا مكتبه
الطبيب // اتفضل اقعد يا استاذ شريف
بص عشان مطولش عليك انا بعرف الظروف الا انتوا فيها. بس عايز اسئلك علي حاجه
شريف // اتفضل يا دكتور ..
في حد قريبكم في العيله اسمها ساره
شريف باستغراب //
لا ؟!! بس ليه السوال دي ..
الطبيب //
غريبه اصل مدام شيماء
واحنا بنعملها جراحه في المخ
طول الوقت بتردد جمله كدا
عملتي فيا كدا ليه يا ساره
ففكرت انها تكون ضرتها او حد فيه مشاكل بينهم في العيله
شريف // بصراحه اول مره اسمع الاسم دي .
الدكتور لسه هيكمل كلامه
وفجاه ...
تتبع. ..
الكاتب عادل الصعيدي